Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Bireysel Müşteri Hakem Heyeti’nin Hukuki Yapısı ve Bu Mercilerce Verilen Kararlarının Hukuki Niteliği

Mehmet Akif TUTUMLU

I. Bireysel Müşteri Hakem Heyeti’nin Hukuki Yapısı

Bireysel Müşteri Hakem Heyeti’nin (BMHH) yasal dayanağı 5411 Sayılı Bankacılık Kanunu’nun 80/j hükmüdür. Hükmün düzenlemesi şöyledir:

4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümleri ve diğer kanunlarla tanınmış müracaat hakları saklı kalmak kaydıyla üyeler ve bireysel müşterileri arasındaki ihtilafların değerlendirilmesi ve çözüme kavuşturulmasını temin etmek üzere hazırlayacakları ve Kurulca onaylanan usûl ve esaslar dâhilinde hakem heyeti oluşturmak, ile görevli ve yetkilidir.

Görüldüğü gibi, tüketiciler ile bankalar arasında bankacılık ve tüketici hukuku alanında çıkacak uyuşmazlıkların çözümü için hakem heyeti oluşturmak, Türkiye Bankalar Birliği’ne verilen görevler arasındadır.

Türkiye Bankalar Birliğince (TBB) oluşturulan Bireysel Müşteri Hakem Heyeti’nin kuruluş amacı ise kurumun web sitesinde şöyle ifade edilmektedir:1

“Bireysel Müşteri Hakem Heyeti, bankacılık hizmetleriyle ilgili olarak, (mevduat hesapları, tüketici kredileri, kartlar, vb) bankanız ile yaşadığınız anlaşmazlıkların değerlendirilmesi için başvurabileceğiniz, Türkiye Bankalar Birliği (TBB) bünyesinde kurulmuş bir Heyettir. Bu Heyetin amacı, TBB üyesi bankalar ile bireysel müşterileri arasındaki anlaşmazlıkları adil ve tarafsız bir şekilde incelemek ve taraflar arasında uzlaşı sağlamaktır.

Hakem Heyetinin faaliyetleri, sadece bireysel bankacılık işlemlerini kapsar ve gerçek kişilerin başvuruları değerlendirmeye alınır. Tüzel kişiler tarafından yapılan başvurular ile gerçek kişilerin bireysel içerikli olmayan, ticari, zirai ... vb. faaliyetleriyle ilgili başvuruları kabul edilmemektedir.”