Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Bilgi Edinme Hakkı ve Sınırları Üzerine

Abdurrahman ŞİMŞEKSOY

Bu çalışmada, 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununda düzenlenmiş olan bilgi edinme hakkının sınırları incelenmiş ve konuyla ilgili Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu kararlarına yer verilmiştir.

Şeffaf Yönetim, Yönetimde Demokrasi, Bilgi Edinme Hakkı, Bilgilenme Hakkı, Devlet Sırrı, Gizli Belge.

GİRİŞ

Diğer hakların ve özgürlüklerin kullanımında olduğu gibi, bilgi edinme hakkının kullanımında da sınırlama olabileceği kabul görmektedir. Ancak bu hakkın sınırlanmasının kanunla yapılması, dolayısıyla idarenin takdirine bırakılmaması ve haklı bir amaca yönelik olarak yapılması önem arz etmektedir.

A. GENEL OLARAK BİLGİ EDİNME HAKKI

Çağdaş demokrasi anlayışında, bilgi edinme hakkının varlığı; kamu gücünü kullanarak faaliyette bulunan idarenin, tarafsızlık, eşitlik ve yasallık temelinde işlem tesis etmesini ve eylem içinde bulunmasını sağlayacak bir işleve sahip olması yönüyle demokratik devletin unsurları arasında yer almaktadır.

Günümüzde demokratik devlet anlayışı, iyi işleyen bir idarenin varlığını zorunlu kılmakta; iyi işleyen bir idareden söz edebilmek için de, idarenin işlem ve eylemlerinin hukuksal denetime tabi olması yeterli görülmemekte, kamu idaresine saygınlık, güven ve kamu idaresinin işleyişindeki hukuksallığın sağlanmasına yönelik olarak, idari işlemlerin tam bir şeffaflık içinde ve gerektiğinde ilgililerin katılımı da sağlanarak oluşturulması üzerinde durulmaktadır.