Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Spor Sponsorluğu Sözleşmesi

Der Sportsponsoringvertrag

Fatih GÜNDOĞDU

Kanunda düzenlenmemiş olan sponsorluk sözleşmesinin hukuki niteliği üzerinde görüş birliği bulunmamaktadır. Hakim görüşe göre sponsorluk sözleşmesi sui generis yapıda bir sözleşmedir. Bu sözleşmenin esaslı unsurları destekleme ve tanıtımdır.

Spor sponsorluğu sporcuların, grupların, spor etkinlik ya da organizasyonlarının desteklenmesi anlamına gelmekte ve çok farklı şekillerde karşımıza çıkmaktadır. Sponsorluk anlaşmaları en fazla futbol, basketbol, tenis ve motor sporları alanında yapılmaktadır. Spor sponsorluğu bir yandan sporcuların desteklenmesine, diğer yandan sponsorların tanınırlıklarının artmasına ve sponsor olunanın pozitif imajından faydalanmasına da hizmet etmektedir. Sponsorluk sözleşmelerinde sponsorun edim yükümü belirli bir paranın ödenmesi veya malzeme temin edilmesi suretiyle sporcuların desteklenmesidir. Buna karşın sponsor olunanın edim yükümü ise genellikle, sponsorun tanıtım faaliyetlerine katılmak veya kişilik hakkına müdahale edilmesine katlanmaktır.

Spor Sponsorluğu, Sponsor, Sponsor Olunan, Sporcu, Tanıtım, Destekleme, İmaj Transferi, Kişilik Hakkının Kısıtlanması.

Über die genaue rechtliche Einordnung des Sponsoringvertrages, der gesetzlich nicht geregelt ist, herrscht keine Einigkeit. Überwiegend wird der Sponsoringvertrag als Vertrag sui generis angesehen. Kennzeichend für diesen Vertragstyp sind die Förderleistung und die kommunikative Gegenleistung.

Sportsponsoring ist die Förderung von Einzelsportlern, Gruppen, von Sportveranstaltungen oder Organisationen und dient für eine vielzahl unterschiedlicher Vereinbarungen. Zu den staerksten gesponsorten zaehlen heute Fussball, Basketball, Tenis, Golf und Motorsport. Sportsponsoring dient einerseits zur Unterstützung von Sportlern, andererseits auch den Sponsoren zur Steigerung des eigenen Bekanntheitsgrades und soll einen positiven Imagetransfer vom Gesponserten auf den Sponsor schaffen. Bei Sponsoringvertraegern bestehen die typischen Leistungspflichten des Sponsors darin, durch Zahlung eines bestimmten Geldbetrages, sowie durch Überlassung von Sachmitteln die Tätigkeit des Gesponserten zu fördern. Und die Leistungspflicht des Gesponsorten wiederum liegt darin, durch die Teilnahme an Werbeveranstaltungen zu ermöglichen oder einen Eingriff in die Persönlichkeitsrechte zu dulden.

Sporsponsoring, Sponsor, Gesponsorte, Sportler, Werbung, Förderung, Imagetransfer, Beschraenkung der Persönlichkeitsrechte.

Sponsorluk özellikle yirminci yüzyılın ikinci yarısında bütün dünyada yaygın bir uygulama alanı bulmuş ve oldukça büyük önem kazanmıştır. Günümüzde birçok şirket, faaliyet alanları ne olursa olsun, geniş kitlelere ulaşmak ve satışlarını artırmak hedefiyle sponsorluğun sağladığı tüm imkanlardan faydalanmayı tercih etmektedirler.

Spor sponsorluğu ise gerek yapılan sözleşmelerin sayısı, gerekse verilen desteğin miktarı göz önünde bulundurulduğunda, sponsorluk sözleşmeleri alanında oldukça önemli bir konuma sahip bulunmaktadır.1 Toplumun spora olan merakı ve televizyonlarda spor programlarının en çok ilgi gören programlar arasında yer alması nedeniyle spor, ulusal ve uluslar arası alanda bireylerle iletişim kurmanın en etkili yollarından biri haline gelmiş ve bu nedenle spor alanında yapılan sponsorluk sözleşmeleri gün geçtikçe daha büyük önem kazanmıştır. Bu gelişmeleri yakından takip eden büyük sermayeli şirketlerin birçoğu, pazarlama ve iletişim faaliyetleri kapsamına sporu da dahil ederek, spor sponsorluğu ve buna bağlı olarak pazarlama faaliyetlerini ticari planlarına dahil etmişlerdir.2 Şirketler, sporun çeşitli alanlarında yaptıkları sponsorluk anlaşmalarıyla, hedef kitle ile farklı yollardan iletişim kurmayı, şirket ve marka imajlarını geliştirmeyi ve kurumsal iletişim hedeflerine ulaşmayı amaçlamaktadırlar.3

Şirketlerin spor sponsorluğuna yönelmelerinde, toplumun spora olan merakının ve spor sayesinde geniş kitlelere ulaşma imkanlarının bulunmasının yanı sıra, sportif faaliyetlerin ve sporcuların kaynak sorunlarının çözülmesi ve desteklenmesi amacıyla yapılan düzenlemelerin de büyük etkisi bulunmaktadır.4 Bu düzenlemelerle sponsorlara önemli mali avantajlar sağlanarak spor sponsorluğu teşvik edilmekte ve böylece spor dolaylı olarak desteklenmektedir. Konunun önemi sebebiyle 3289 sayılı Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’un Ek 3. maddesine dayanılarak 16 Haziran 2014 tarih ve 25494 sayılı Gençlik ve Spor Müdürlüğü Sponsorluk Yönetmeliği hazırlanmış ve bu yönetmelikte sponsorluğun uygulanma şartları ve esasları ortaya konulmuştur. Getirilen bu düzenlemelerle devlet, sportif faaliyetlerin desteklenmesi yönünde adımlar atmak suretiyle bir açıdan Anayasa’nın 59. maddesinde ifadesini bulan sporu ve sporcuyu ödevi de yerine getirmeyi amaçlamaktadır.5