Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

İnternet Bankacılık Hizmetlerinin Sağlanmasına Yönelik Borcun İfasında Mobil Haberleşme (GSM) Şirketinin Hukuki Konumu ve Banka ile Mevduat Sahibine Karşı Sorumluluğu

Mobile Communication (GSM) Operator’s Legal Position in Performance of Obligation for Internet Banking Services and its Liability Against the Bank and Account Holder

Osman Açıkgöz

İnternet üzerinden bankacılık işlemlerinin gerçekleştirilebilmesi için bankalarca belirlenen bir takım güvenlik aşamalarının kullanıcı tarafından doğru bilgiler girilerek başarıyla tamamlanması (geçilmesi) gerekmektedir. Bu durum, bankanın web sayfası üzerinden mevduat hesabına erişim için zorunlu bir süreçtir. Aksi takdirde mevduat sahibi, internet üzerinden bankacılık işlemlerini gerçekleştiremeyecektir. Söz konusu güvenlik aşamalarının en önemli ve son halkası, tek kullanımlık dinamik (hızlı) SMS şifresidir. Zira mevduat sahibi, diğer güvenlik aşamalarını başarıyla tamamladıktan sonra güvenlik halkasının son ve en önemli aşamasında tek kullanımlık güvenlik şifresini sisteme girip bankadaki hesabına erişimi ancak sağlayabilmektedir. Böylece bankacılık işlemlerini internet üzerinden gerçekleştirebilme imkânına kavuşmaktadır. Uygulamada kötü niyetli üçüncü kişiler, mevduat sahibinin kişisel bilgilerini hukuka aykırı çeşitli yöntemlerle ele geçirdikten sonra düzenledikleri sahte kimlikle GSM şirketinin bayisine giderek, GSM hattının gerçek sahibi gibi kendisini tanıtıp sim kartın bozulduğu ya da kaybedildiği gerekçesiyle yeni bir sim kart çıkartmaktadır. Bununla, müşterinin banka hesabına erişimi için zorunlu olan güvenlik şifresini ele geçirdikten sonra kısa bir süre içerisinde bankadaki mevduatı önceden anlaştıkları kişilerin hesabına aktararak haksız çıkar (menfaat) elde etmektedirler. Hukuka aykırı bu durumun sonradan farkına varan müşteri, bilgisi ve onayı dışında bankadaki mevduatının üçüncü kişilerin hesabına internet bankacılığı yoluyla aktarıldığını (hesabının boşaltıldığını) ileri sürerek, uğradığı zararın giderilmesi için hem bankaya hem de tek kullanımlık güvenlik şifresinin iletişim ağı üzerinden gönderilmesine aracılık eden GSM şirketine karşı zararın tazmini amacıyla dava açmaktadır.

İnternet Bankacılığı, Mevduat, GSM Şirketi, İfa Yardımcısı, Sözleşmenin Gereği Gibi İfa Edilmemesi, Tazminat Sorumluluğu.

Users need to pass a number of security checks defined by banks to be able to make web-based banking transactions. This is a prerequisite for reaching savings account through relevant bank’s web page. Otherwise, account holder cannot make banking transactions via internet. The final and the most significant of these security steps is one-time dynamic (speed) SMS password. Account holders, having successfully passed other security checks, can reach their bank account upon entering their one-time security password, the final and the most critical of these security steps. In this way, they manage to make their banking transactions via internet. It is seen that third parties acting in bad faith, get account holder’s personal data in various illegal ways, issue false identity cards, visit GSM operator agents with such false identity cards and claim that their sim-cards are lost or broken down and get another sim-card issued. In this way, they reach customer’s security password, required for access to customer’s bank account, and transfer, in a short time, the savings in the account to accounts of other parties with whom they cooperate, and they have unjust gains. Recognizing such illegal action afterwards, customers file suits for compensation of damages against both the bank and GSM operator, which transmits one-time security password through its network, claiming that their savings have been transferred (emptied) to third parties via internet banking without their knowledge and consent.

Internet Banking, Savings, GSM Operator, Assistant Performer, Non-Performance of a Contract, Liability From Damages.

GİRİŞ

İnternet üzerinden bankacılık işlemlerinin gerçekleştirilebilmesi için bankaların web sayfasında belirledikleri güvenlik aşamalarının kullanıcı tarafından doğru bilgiler girilerek başarıyla tamamlanması gerekmektedir. Bu durum, inter üzerinden banka hesabına erişim için zorunlu bir süreçtir. Aksi takdirde bankacılık işlemleri internet aracılığıyla gerçekleştirilemeyecektir. Güvenlik aşamalarının en önemli safhasını ise banka tarafından hızlı sms yoluyla müşterinin cep telefonuna gönderilen tek kullanımlık dinamik şifrenin kullanıldığı son güvenlik halkası oluşturmaktadır. Zira tek kullanımlık güvenlik şifresi sisteme girildikten sonra banka hesabına erişim ancak sağlanabilmektedir.

Bankalar, tek kullanımlık güvenlik şifresinin hızlı SMS yoluyla müşterilerine gönderilmesini temin etmek için Mobil haberleşme (GSM) şirketleri1 ile “Hızlı SMS Sözleşmesi” imzalamaktadır. Sözleşmede, tek kullanımlık güvenlik şifresinin hızlı SMS yoluyla Gsm şirketinin iletişim ağı üzerinden müşterinin cep telefonuna gönderilmesi hususunda tarafların karşılıklı hak ve yükümlülükleri düzenlenmektedir. Buna göre, internet üzerinden bankacılık işlemleri yapılmak istediğinde, son güvenlik aşamasında kullanılması zorunlu olan tek kullanımlık güvenlik şifresi, banka tarafından hızlı SMS yoluyla Gsm şirketinin alt yapısı (iletişim ağı) kullanılarak müşterinin cep telefonuna otomatik olarak gönderilecektir.

Uygulamada kötüniyetli üçüncü kişiler, müşterinin2 kişisel bilgilerini hukuka aykırı yöntemlerle ele geçirdikten sonra düzenledikleri sahte kimlikle Gsm şirketinin bayisine giderek, Model iletişim hattının gerçek sahibi gibi kendisini tanıtıp, sim kartının bozulduğu ya da kaybedildiği gerekçesiyle yeni bir sim kart çıkarttıktan sonra bunun aracılığıyla tek kullanımlık güvenlik şifresini ele geçirip, kısa bir süre içerisinde bankadaki mevduatı önceden anlaştıkları üçüncü kişilerin hesabına aktararak müşterinin banka hesabını boşaltmaktadırlar. Hukuka aykırı bu durumun sonradan farkına varan mevduat sahibi, bilgisi ve onayı dışında gerçekleşen bu durum nedeniyle uğradığı zararın giderilmesi için hem bankaya hem de Gsm şirketine karşı dava açmaktadır.