Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Karayolları Trafik Kanunu’na Göre Araç İşletenin Hukuki Sorumluluğu

Civil Liability of Vehicle Operator According to the Code on Road Traffic

Ahmet SİVRİ

Motorlu araçların zarara her an yol açma potansiyellerinden dolayı trafik kazalarından kaynaklanan sorumluluk halini, bir tehlike sorumluluğu olarak görmekteyiz. Araç işletenin sorumluluğu tehlike sorumluluğunun en çok karşılaşılan bir konusu olup 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nda özel olarak düzenlenmiştir.

2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu, on üç bölüm, 138 maddeden oluşmaktadır. Hukuki sorumluluk ve sigorta sekizinci kısımda yer bulmuş ve beş bölüme ayrılmıştır: birinci bölümde (KTK. m.85-90) işleten ve araç işleticisinin bağlı olduğu teşebbüs sahibinin hukuki sorumluluğu, ikinci bölümde (KTK. m.91-100) sigorta, üçüncü bölümde (KTK. m.102-107) özel durumlar, dördüncü bölümde (KTK. m.108) garanti fonu (güvence hesabı), son bölümde (KTK. m.109-111) ise ortak hükümler olan zamanaşımı, yetkili mahkeme ve sorumluluğa ilişkin anlaşmalar düzenlenmiştir.

Karayolları Trafik Kanunu, Tehlike Sorumluluğu, Araç İşleten ve Sorumluluğu, Sorumluluğun Olumlu ve Olumsuz Şartları.

We consider the damage caused by the cars and its potentials to harm an entity as a responsibility of danger. The most common issue, namely the car prodiving company that involves the responsibility of danger, regulated by 2918 no Highways Traffic Regulation.

2918 no Highways Traffic Regulation consists of 13 section and 138 topics. Legal responsibility occupied in 8th section and divided into 5 categories. In first section, (KTK 85-90) it narrates the legal responsibilities of manager and car manager's entitiy, in second section (KTK. m.91-100) the insurance, in third section (102-107) special cases examined, in forth section (109-111) shared provisions and prescriptions; authorized courts and the arrangements about the responsilibity is held.

Legistlation of Highways, Responsibilities of Dangers, Car Business and Responsibilities, Rules Responsibilities for Negative and Positive Causes.

Ülkemizde, ilk düzenleme 11.5.1953 tarihinde 6085 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu ile gerçekleşmiştir. Altı sene sonra yapılan değişikliğe (232 Sayılı Kanun) karşın; boşluklar yanlış yorumlara neden olmuş1 ancak, doktrinde yapılan çalışmalar, eleştiriler ve öneriler2 uygulamada kabul görmüş ve özellikle araç işletenin hukuki sorumluluğu açısından çağdaş hukuk seviyesine gelmeye çalışılmıştır.

Trafik kazaları sonucu ortaya çıkan sorumluluk, bir tehlike sorumluluğu olup 2918 sayılı kanun ile düzenlenmiştir. Ülkemizde, yolcu taşımacılığın %95’i, yük taşımacılığın ise %85’i karayolu üzerinden yapılmakta3 olduğundan dolayı karayollarında gerçekleşen trafik kazası ve trafik kazasından kaynaklı zararlar devamlı artış göstermektedir. Bu kazaların ve zararların oluşmasında, karayolu uzunluğunun ve araç sayısının artmasının etkisinin yanında sürücü faktörü gibi birçok faktör önemli bir rol oynamaktadır. Bunların yanında yayalar, insanlar ve teknik arıza gibi sebepler de sayılabilir.

2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu (KTK)’nda, motorlu aracı işletenin kusursuz sorumluluğu düzenlemiştir4. Motorlu araçların doğasında mevcut olan tehlikeden dolayı, zarar görenlerin özel olarak korunması gerekmiştir5. Her geçen gün trafik kazaları ve kazalardan dolayı gerçekleşen zararlar artış göstermektedir. Bu nedenle araç işletenin hukuki sorumluluğu konusu detaylı bir şekilde ele almak gerekmektedir. Uygulamada çok fazla yer alan “araç işletenin hukuki sorumluluğu” çalışma konumdur.