Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Mesleki ve Ticari Değerlerin Kişilik Hakları Arasındaki Yeri ve Bunların Basın Yoluyla İhlâli

The Status of Professional and Commercial Values Within Personal Rights and the Violation of These Values Via Media

Onur GÜNERİ

Mesleki ve ticari değerler kuşkusuz kişilik hakları arasında önemli bir yeri haizdir. Bu değerlerin ihlali de kişinin neredeyse tüm yaşamını etkiler mahiyettedir. Zira meslek kavramı insan yaşamının temel taşıdır. Mesleki ve ticari değerlerin kişilik hakları arasındaki yeri ve bunların basın yoluyla ihlalinin incelendiği makalede, kişi ve kişilik kavramlarından başlayarak kişilik değerleri ortaya koyulmuştur. Akabinde mesleki ve ticari değerlerin kişilik hakları arasındaki yeri belirtilmiştir. Bu değerlerin basın yoluyla ihlali konusunu inceleyebilmek için öncelikle basın kavramına yer verilmiş; bu noktada basın özgürlüğü kavramına da değinilmiştir. Mesleki ve ticari değerlerin basın yoluyla ihlali konusunu mündemiç incelememiz, bu bilgiler ışığında neticelendirilmiştir.

Mesleki ve Ticari Değer, Kişi, Kişilik, Kişilik Hakkı, İhlal, Basın, Basın Özgürlüğü, Radyo, Televizyon, İnternet, Yazılı Basın, Şeref ve Haysiyet, Ticari Gizlilik, İktisadi Varlık.

Professional and commercial values constitute a vital status within the scope of personal rights. The violation of these rights may inherently affect one’s life almost entirely, because the occupation and work is one of the cornerstones of one’s life. In the article, where the situation of professional and commercial values within personal rights and the violation of such values via media, personal values establishing the notions of person and personality is presented. Subsequently, the implications of professional and commercial values within personal rights is indicated. We have with in order to examine the subject of the violation of these values through media, the concept of media is initially dealt and at this juncture the concept of freedom of press is touched. We have then concluded our examination covering the violation of professional and commercial values through media in the light of the above-mentioned information.

Professional and Commercial Value, Person, Personality, Personal Right, Violation, Press, Freedom of Press, Radio, Television, Internet, Print Media, Reputation, Business Secrecy, Economic Asset.

I. Giriş

Çalışmamızın konusunu “Mesleki ve Ticari Değerlerin Kişilik Hakları Arasındaki Yeri ve Bunların Basın Yoluyla İhlâli” hususu oluşturmaktadır. Çalışmamızda öncelikle “kişi” ve “kişilik” kavramları ele alındı, sonrasında ise kişilik hakları incelenip, mesleki ve ticari değerlerin kişilik hakları arasındaki yerine de değinilerek mesleki ve ticari değer kavramına geçildi.

Çalışmamızın devamında ise, mesleki ve ticari değer kavramı detaylı bir biçimde incelenerek, bunların basın yoluyla ihlâli ele alındı. Bunu yaparken basın ve basın özgürlüğü kavramlarına da değinildi. Çalışmamızın sonuna gelindiğinde, mesleki ve ticari değerlerin ihlalinin şartlarına ve hukuka uygunluk hallerine kısaca değinilerek çalışma tamamlandı.

II. Mesleki ve Ticari Değerlerin Kişilik Hakları Arasındaki Yeri

Kişi kavramının eski Türk dillerinde karşılığı “insan”dır1. Hukukta ise; hak ehliyetine sahip varlıklara “kişi” denmektedir. Hak ehliyetine sahip olma denince de kuşkusuz akla ilk olarak insan gelir. Onun yanı sıra toplum hayatının gereği olarak hukuk düzeni, belirli niteliklere sahip olan insan ya da mal topluluklarını (malvarlığı değerleri) da kişi olarak kabul etmektedir2. Buradan da anlaşılacağı üzere, kimlerin hak sahibi olabileceğini ve borç altına girebileceğini, bir başka deyişle hangi varlıkların kişi olarak kabul edilebileceğini, hukuk düzeni, bir başka deyişle kanunkoyucu belirler3. Türk Medenî Kanunu “gerçek kişiler” ve “tüzel kişiler” olmak üzere iki tür kişi kabul etmiştir.