Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Etkin Pişmanlık Hükümlerine Felsefi Bakış

Philosophical Analysis of Effective Repentance Provisions

Etkin pişmanlık failde suç işlediği sırada bulunmayan ancak suç tamamlandıktan sonra ortaya çıkan pişmanlık ve bunun sonucunda telafi amaçlı bazı hareketlerde bulunması durumudur. Etkin pişmanlık halinde failin cezasında ya indirim yapılır ya da cezası tamamen kaldırılır ve bu şahsi bir nedendir. Failin cezalandırılması sonucunda mağdurun zararı karşılanmadığı için kanun koyucu etkin pişmanlık hükmü neticesinde ceza ile toplumda meydana gelen düzensizliğin giderilmesinin yanında mağdurun zararının da karşılanmasını amaçlamaktadır. Suç tamamlandıktan sonra o suçu hiç işlenmemiş hale dönüştürmek mümkün değildir, ancak sonrasında fail pişmanlık göstererek haksız neticeleri mümkün olduğu ölçüde ortadan kaldırabilir. Etkin pişmanlık sayesinde devlet suçun önlenmesi gibi bir yarar sağlar. Fail cezalandırılmaktan kısmen ya da tamamen kurtulurken mağdur ise zararının giderilmesi sonucunda tatmin edilir. Etkin pişmanlığa ilişkin olarak da bu bağlamda çeşitli filozofların görüşleri bulunmaktadır. Bu görüşlerden bir kısmı etkin pişmanlığa ceza verilmesini savunurken, diğer bir kısmı ceza verilmemesini öne sürmektedir. Bu çalışmada etkin pişmanlığa ilişkin hükümlerin bu görüşler çerçevesinde incelenmesi yapılmıştır.

Ceza Hukuku, Felsefe, Etkin Pişmanlık, Felsefi Görüş.

Effective repentance while committing a crime without perpetrators but repentance that arise after the crime is complete, and in some cases no compensation for the consequent movement. In case of effective repentance penalty of the perpetrator is made or discount or penalty is completely removed and this is a personal cause. The legislator did not punish the perpetrators of hurt to the victims of the aims are met by the provision of effective regret the loss of the victim met with the removal of the irregularities that occurred in the community with punishment. After the criminal offense is not completed, it becomes possible to convert any raw, but unfair result showed remorse after the perpetrator can eliminate as much as possible. Thanks to effective repentance state benefits such as the prevention of crime. While the perpetrators being punished partially or completely get rid of the victims were satisfied with the result of the removal of the damage. There are the opinions of various philosophers as for the active repentance. Some of these opinions argue that the penalty be effective repentance, some other argue not to give the penalty. This study examined within the framework of the provisions of effective repentance in this opinion.

Criminal Law, Philosophy, Effective Repentance, Philosophical Idea.

GİRİŞ

Suçun; düşünce, hazırlık, icra ve tamamlanma evrelerinden oluştuğu kabul edilmektedir. Bir kişinin fiili ceza hukukunun ilgi alanına girmesi icra hareketlerine başlanmasıyla olur; ancak suç tamamlanır tamamlanmaz bu ilgi sona ermez. Zira bu kişinin suç teşkil eden fiilinden sonrasındaki davranışları, cezanın belirlenmesi sürecinde, daima kendisi lehine sonuç doğurabilmektedir. Bu bağlamda, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu'nda "etkin pişmanlık" olarak nitelendirilen bazı hâllerde, failin suç sonrasındaki davranışlarına özel bir hukuki değer atfedilmiştir. Etkin pişmanlık halinde failin cezasında ya indirim yapılır ya da cezası tamamen kaldırılır ve bu şahsi bir nedendir.

Bu çalışmanın etkin pişmanlık kavramı başlıklı birinci bölümde 765 sayılı eski Ceza Kanunu'nda özel olarak düzenlenmeyen, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu'nda özel hükümler kısmında düzenlenmiş olan etkin pişmanlık müessesesinin kelime anlamı üzerinde durulmuştur. Etkin pişmanlığın hangi durumlarda ve hangi suçlarda uygulama alanı bulduğuna yer verilmiştir.

Çalışmanın ikinci bölümünü ise etkin pişmanlık hükümleri ile ilgili görüşler oluşturmaktadır. Etkin pişmanlığın tarih içinde farklı isimlerle uygulandığı görülmüştür. Bu bölümde daha çok düşünürlerin bu konuda ortaya koydukları incelenmiştir.