Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Orman Alanlarının Sınırlandırılması ve 2/b Sorunu

Demarcation of Forest Areas and the Problem With
2/B Areas

Mücahit Karslı

Orman kadastrosu açısından sorun teşkil eden birçok olaya tarihsel süreçteki yasal karmaşıklıklar ve uygulama farklılıkları neden olmaktadır. Orman ve arazi kadastrosu uygulamalarının ayrı ayrı yapıldığı ülkemizde bu durum ikililik doğurmuş ve çok fazla uyuşmazlığın ortaya çıkmasına neden olmuştur. Orman alanlarının orman sınırı dışına çıkarılması işleminin orman hukuku, kadastro hukuku ve mülkiyet hakkı bakımından uygulaması son derece tartışmalıdır. Bu makalede 2/B arazilerinin tarihsel süreci uygulamasında yaşanan sorunları ve gelinen süreçteki son durumu, 6292 Sayılı Kanun ve 20.11.2012 tarihli 2/B Uygulama Yönetmeliği kapsamında ele alınıp, orman sınırı dışına çıkarılan arazilerin satışı ve orman sınırı dışına çıkarılma işleminin ayrıntılarına değinilecektir.

Doğrudan Satış İşlemi, 2/B Arazileri, Hak Sahipliği, Orman Alanlarının Sınırlandırılması, Orman Hukuku, Orman Kadastrosu, Ormanların Korunması, Orman Vasfını Yitirmiş Arazi.

Legal complexities sourced for past practice and differences in implementations are the source for many problematic cases regarding forest cadastre. In Turkey, practices of forest and land cadastre have been applied separately which creates a dual system. This duality has caused lots of conflicts in forest law. The issue of excluding some areas from forest boundaries is controversial with regards to forest law, cadastre law and right of property owners. In this article, problems encountered in practice regarding 2/B areas, and the current situation will be explained by examining rules introduced in regulation with regards execution law no. 6292 and 2/B areas, dated 20 November 2012. Additionally details concerning exclusion of areas from boundaries of forests and sales of these areas will be examined.

Outright Sale Transaction, 2/B Areas, Ownership Rights, Demarcation of Forest Areas, Forest Law, Forest Cadastre, Protection of Forest, Corrupted Forest Areas.

GİRİŞ

Ülkemizdeki ormanların hukuki rejimi konusunda tarihsel süreçte çok sayıda ve birbirinden farklı düzenlemeler mevcuttur. Orman kadastrosu açısından sorun teşkil eden birçok olayın kaynağını tarihsel süreçteki yasal karmaşıklıklar ve uygulama farklılıkları oluşturmaktadır. Orman ve arazi kadastrosu uygulamalarının ayrı ayrı yapıldığı ülkemizde bu durum ikililik doğurmuş ve çok fazla uyuşmazlığın ortaya çıkmasına neden olmuştur, olmaya da devam etmektedir.

Ormanlar, kanundaki sınıfı ne şekilde olursa olsun devletin güvencesi ve denetimi altındadır. Hukukumuzda orman alanlarının korunmasını amaçlayan bir mevzuat sistemi ve silsilesi mevcuttur. 1982 Anayasası 169, 170 ve 171. maddelerinde ormanları ve orman köylüsünü koruyucu hükümler getirmiştir. Bunun yanında orman alanlarının hangi hallerde sınırlanabileceği de yine Anayasada belirtilmiştir. Diğer yandan şu an yürürlükte olan 31.8.1956 tarihli Orman Kanunu geçmişte birçok değişikliğe uğrasa da orman kadastrosu, orman alanlarının korunması ve geliştirilmesi, ormanların nasıl sınırlandırılacağı gibi birçok konuda orman hukukuna ait hükümler içermektedir.

Bilim ve fen bakımından orman niteliğini kaybetmiş ve bu niteliğini tekrar kazanması mümkün olmayan orman arazilerinin devlet tarafından oluşturulan mevzuat gereğince elden çıkarılması işlemi toplumun farklı çevrelerince eleştirilmiş olsa da şu an gelinen süreçte 2/B arazisi olarak bilinen orman alanlarının satış işlemleri gerçekleştirilmektedir. Aşağıda yer alan çalışmada 6831 Sayılı Orman Kanununun ikinci maddesinin birinci fıkrasının (B) bendinden ismini almış olan 2/B arazilerinin tarihsel süreci ile birlikte uygulamasındaki sorunlar ve gelinen süreçte son durum, 6292 Sayılı Kanun1 ve 20.11.2012 tarihli 2/B Uygulama Yönetmeliği kapsamında ele alınıp, orman sınırı dışına çıkarılan arazilerin satışı ve orman sınırı dışına çıkarılma işleminin ayrıntılarına değinilecektir2.