Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Rusya (Hükümet Eden Başkan) Sistemi

Russia (Ruling and Governing President) System

Rusya Hükümet Sistemi, Başkanlık, Yarıbaşkanlık ve Parlamenter hükümet sistemlerinin bazı kurum ve özelliklerini taşımakla birlikte kendine özgü bir sistemdir. Başkan çok güçlü bir konuma sahiptir. Hükümet, Başkanın emri ve direktifleri altında işgörür ve Meclis’ten çok Başkan’ın güveniyle ayakta kalabilir. Başkan’ın yetkileri, kontrol ve dengeden uzaktır. Seçimler olsa da demokratik devlet olma özelliği tartışmaya açıktır. Rusya Hükümet Sistemi, doktrinde farklı adlandırmalara tabi tutulmaktadır. Adlandırmanın sıhhati açısından hükümeti kuran, emir ve talimatları ile yönlendirdiği hükümet ile devlete ve vatandaşlarına hükmedenin Başkan olduğu gerçeğinden yola çıkılmasında yarar vardır.

Rusya Hükümet Sistemi, Hükümet Sistemi, Başkanlık Sistemi, Hükümet, Kararname.

Russian Governmental System is a unique one which has some institutioans and features of presidential, semi-presidential and parlementerian systems. President has a really strong position. Government works under president’s instructions. Government is also able to stay in power with the trust of president more than the parliament’s. President’s authorityis away from control, and cheks and balances. Even if there are elections, whether the state is democratic or not is disputable. Russian Governmental System is subject to different labels for doctrine. For the sake of labelling, it is better to start with the reality that the president, forming a government, rules the citizens and the state with his orders and the government which obeys the President’s instructions and decrees.

Russia Governmental System, Governmental System, Presidential System, Government, Decree.

GİRİŞ

Hükümet kavramı karar verme, karar anlamına gelen hüküm kelimesinden masdar hükmetmek kelimesinden gelmektedir. Hükmedenin kim olduğunu gösterir. Hakim (hükmeden) teklik ve ferdiyeti içerirken hükümet kelimesinde birden fazla kişinin bir arada birlikte kabine ve kurul şeklinde çalışması söz konusudur. Bir ülke de hükmeden yapı bir kabine ise hükümet, tek bir kişi ise hükümdar ya da hakim olarak adlandırılmaktadır. Eğer hükmeden tek bir kişi ise ve varlığı bu tek kişinin iradesinin bir sonucu ve onun kararları doğrultusunda ülke yönetiminde söz sahibi olan bir hükümet söz konusu ise ortada hükümeti de olan ve hükmeden bir hükümdardan bahsedilmektedir. Eğer bu kişi devletin başına halk tarafından seçilerek gelmekte ise hükümdar yerine devlet başkanı ya da kısaca başkan denmektedir.

Siyasal sistem içinde yasama ve yürütme kuvvetleri arasındaki ayrılık -buna kuvvetler ayrılığı da diyebiliriz- uygulamada değişik derece ve şekillerde olmaktadır. Bu farklılık da çeşitli hükümet sistemlerinin ortaya çıkmasına neden olmaktadır.1 Hükümet sistemleri yasama ve yürütme kuvvetleri arasındaki ayrılık ve ilişkiye bakılarak belirlenmeye çalışılmaktadır. Bu ayrılık doktrinde temel olarak sert kuvvetler ayrılığı ve yumuşak kuvvetler ayrılığı olarak adlandırılır. Sert kuvvetler ayrılığı sistemine “başkanlık sistemi”, yumuşak kuvvetler ayrılığı sistemine ise “parlamenter sistem” denilmektedir. Yargı kuvveti hükümet sisteminin belirlenmesinde dışarıda tutulmaktadır.2

Ayrıca kuvvetlerin hukuki ve siyasi birliğine dayanan “meclis hükümeti sistemi” ile birlikte başkanlık ve parlamenter sistemin arasında yer alan “yarı başkanlık sistemi” de söz konusudur.3 Yarı-başkanlık sisteminde yürütme görevi anayasal olarak güçlendirilmiş Cumhurbaşkanı ile Başbakan arasında paylaşılmakta ve parlamento içinden çıkan ve parlamentoya karşı sorumlu olan bir hükümet bulunmaktadır.4 Shugart tarafından bu üçlü sınıflandırmanın dışında bu üçünü de içine alacak şekilde başkancı parlamenter sistem (president-parliamentary) ve başkanlı parlamenter sistemi (parliamentary with “president”) de ilave eden beşli bir sınıflandırma da yapılmaktadır.5 Parlamenter sistemin belki de en önemli özelliği hükümetin parlamentoya karşı sorumlu olması ve parlamentonun güveniyle ayakta kalması ilkesidir. Bu ilkenin Rusya Federasyonu hükümet sistemi için aşağıda açıklayacağımız nedenlerle çokta geçerli olmadığını söyleyebiliriz.