Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Grundlagen Des Neuen Gewerkschafts- Und Tarifvertragsgesetzes Der Türkei

Basic Principles of the New Turkish Labour Unions and Collective Labour Agreement Code

Alpay Hekimler,Devrim Ulucan

Bu yazıda, 7.11.2012 tarihinde yürürlüğe giren yeni Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu ile getirilen değişiklikler ana hatları ile inceleme konusu yapılmaktadır. Yapılan değişikliklerin aslında eski yasalardaki temel yaklaşım olan devlet gözetiminde bir toplu iş sözleşmesi özerkliği sisteminde köklü bir değişim getirmediği, sadece bazı uzun usul kurallarını kısaltarak veya kaldırarak, sendikalara toplu iş sözleşme yapabilmeleri için bazı kolaylıklar sağladığı görülmektedir. Bu bağlamda sendika üyeliğinin noter kanalı ile değil, e-devlet kanalı ile gerçekleşmesi öngörülmekte, ancak yetki belgesinin çoğunluğu belirleme konumunda olan Bakanlıkça verilmesi esası gene benimsenmektedir. Toplu iş sözleşme yapma yetkisi için iş kolunda yüzde on barajı kalkmakta, yerine yüzde üç barajı getirilmekte, işyerinde de yarıdan bir fazla üye barajı gene korunmakta, böylece çifte bir baraj varlığını sürdürmektedir. Bunun gibi daha birçok devlet gözetimini sağlayan kural kapsamlı bir biçimde ortada durmaktadır. Bir karşılaştırma yapmak gerekirse, örneğin AB ülkelerinin hiçbirinde toplu iş sözleşmesi özerkliği sistemi üzerinde böylesine bir kamusal denetim bulunmamaktadır.

Yasa değişikliği, Toplu İş Sözleşmesi Özerkliği, Devlet Gözetimi, Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu, Sendikalar.

In this article, the alterations made by Labour Unions and Collective Labour Agreement Code which entered into force on 7.11.2012 are generally studied. In fact, the alterations which were made did not revolutionize the system of Collective Labour Agreement on Public oversight which was the basic approach in repealed laws, only some rules of procedure have been abridged and repealed and it provides convenience to labour unions to make Collective Labour Agreements. In this regard, Labour Unions membership is not entitled through the notary, but e-government is envisaged. However, certificate of authorization, must be given by the Ministry which is in the position to determine majority, is still adopted. Ten percent threshold in Business segments which is necessary for the authority to make collective agreement has been repealed. Instead of this, three percent threshold was allowed and more than half of the members in the workplace threshold is still protected. So, double threshold system is still remaining. Similarly, many more rules that supply the public oversight remain comprehensively. By comparison, for example in European Union countries, there is no public oversight on the system of Collective Labour Agreement autonomy like this.

Law Amendment, Collective Labour Agreement Autonomy, Public Oversight, Labour Unions and Collective Labour Agreement Code, Labour Unions.

Es war im weiten nicht nur in der Türkei sondern auch im Ausland bekannt, dass das bestehende System der industriellen Beziehungen des Landes, die hauptsächlich durch das kollektive Arbeitsrecht geprägt werden, nicht mit den internationalen Normen sowie Recht kompatibel ist. Diese Feststellung ist aus den Berichten der Internationalen Arbeitsorganisation (ILO) sowie den Erweiterungsberichten der EU von den letzten Jahren deutlich abzulesen. Seit Ende des vergangenen Jahres hat nun die Türkei ein neues Gesetz verabschiedet, die nun den Rechtsrahmen im Bereich der kollektiven Arbeitsbeziehungen strukturiert.

Es ist selbstverständlich nicht möglich das gesamte neue Gesetz im Rahmen dieses Beitrages darzustellen. Aus diesem Grund werden einige Punkte aufgegriffen und mit einer vergleichenden Perspektive und einer kritischen Sicht versucht darzustellen, wie weit sich die Bestimmungen zu den vorigen Gesetzen geändert haben. Bevor wir uns jedoch diesem Hauptpunkt widmen scheint es uns wichtig, sehr kurz einiges über die Entwicklung des kollektiven Rechtes in der Türkei zu erläutern, denn ohne dieses Wissen, würde es schwerfallen die Motive des Gesetzgebers richtig zu deuten.

I. EIN KURZER RÜCKBLİCK IN DIE ENTWICKLUNGSGESCHICHTE DES TÜRKISCHEN KOLLEKTIVEN RECHTES

Nach dem die Türkische Republik von der Asche des zerfallenen osmanischen Reiches 1923 errichtet wurde, setzte man verstärkt auf die Entwicklung der heimischen Industrie und investierte in den folgenden Jahren hauptsächlich in die Infrastruktur um auch die Privatwirtschaft dadurch zu fördern.