Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Uluslararası Denizcilik Örgütü - International Maritime Organization (IMO) Hukuk, Deniz Güvenliği ve Deniz Çevresinin Korunması Komitelerinin Sırasıyla LEG108. - MSC104. - MEPC77. Dönem Toplantılarındaki Çalışmaları Hakkında İnceleme

An Analysis on the Works of International Maritime Organization’s (IMO) Legal, Maritime Safety and Marine Environment Protection Committees LEG108 - MSC104 - MEPC77 Term Meetings

Nil İrem SARAY

Bu çalışmada, Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün - International Maritime Organization (IMO) Hukuk, Deniz Güvenliği ve Deniz Çevresini Koruma Komiteleri’nin 2021 yılında gerçekleştirmiş olduğu LEG108., MSC104. ve MEPC77. dönem toplantıları; gündem maddeleri, gelecekte ele alınması planlanan konular ve özellikle verilen kararlar ile duyurulan sirkülerler bakımından özetlenecektir.

IMO Komiteleri, Hukuk Komitesi Kararları, Deniz Güvenliği, Deniz Çevresinin Korunması, Toplantı ve Karar İncelemesi.

In this study, the LEG108, MSC104 and MEPC77 terms meetings held in 2021 by the International Maritime Organization’s (IMO) Legal, Maritime Safety and Marine Environment Protection Committees will be summarized in terms of the agenda items, issues planned to be addressed in the future and especially the decisions made and the circular announced.

Committees of IMO, Legal Committee’s Decisions, Maritime Safety, Marine Environment Protection, Evaluation of Meetings and Decisions.

I. HUKUK KOMİTESİ, 108. DÖNEM (LEG 108), 26-30 HAZİRAN 2021

Hukuk Komitesi, gemi adamlarının terk edilmesine ilişkin IMO/ILO1 ortak veri tabanına rapor edilen terk edilmiş gemi adamlarının sayısındaki endişe verici artışa dikkat çekmiştir2 .

IMO’nun toplantılarında kullanmış olduğu terk kavramı; donatanın gemiye ve mürettebatına karşı sorumluluklarını terk etmesi anlamına gelmektedir. Denizcilik Çalışma Sözleşmesi - Maritime Labour Convention (MLC, 20063 ) uyarınca yerine getirilmediğinde terk sonucunu doğuracak davranışlar; gemi adamının ülkesine geri dönüş masraflarını karşılamamak gemi adamını gerekli sağlık bakımı ve desteğinden yoksun bırakmak ve en az iki aylık bir süre boyunca sözleşmeye bağlı ücretleri ödememek olarak sayılmıştır. Esasında dikkat çekilen nokta; donatan tarafından gemi adamı ile mevcut olan bağların tek taraflı olarak koparılmasıdır.

1 Ocak 2020’den 1 Nisan 2021’e kadar, 85’i 2020’de ve 26’sı 2021’in ilk çeyreğinde olmak üzere IMO/ILO ortak veri tabanına 111 yeni vaka bildirilmiş bulunmaktadır. 26 Temmuz itibariyle, 111 yeni vakanın sadece 43’ü çözülmüş olup 1 Ocak 2020’den bu yana bildirilen yaklaşık 18 vaka, gemi adamlarının mürettebat değiştirme durumunu çıkmaza sokan COVID-19 pandemisinin sonuçlarıyla ilgilidir.

LEG 108’e kadar geçen üç ayda, 27 vaka daha rapor edilmiş ve bu yıl toplam yeni vaka sayısı 53’e ulaşmıştır.

Her vaka; tehlikeli sonuçlar yaşayan gerçek insanları etkilemiş ve bu insanların aileleri de aynı şekilde etkilenmiştir. Bu tür vakaların çözüme ulaşması için IMO ve ILO Sekreterliklerinin, Uluslararası Taşımacılık İşçileri Federasyonu’nun - International Transport Workers’ Federation (ITF4 ), Uluslararası Deniz Ticaret Odası - International Chamber of Shipping (ICS5 ) ve diğer ilgili uluslararası örgütlerin sürece önemli ölçüde katılımı gerekmektedir.

ITF tarafından yapılan analiz6 , 1 Ocak - 31 Aralık 2020 döneminde ITF’in 53 gemide 851 denizcinin terk edildiğini bildirdiğini göstermekte olup 2020’de 1.300’den fazla gemi adamının dahil olduğu toplam 85 terk etme vakası rapor edilmiştir. İki özel vakaya dikkat çeken Komite’ye, M/V ULA7 mürettebatının gemide mahsur kaldığı vaka ile ilgili gelişmeler bildirilmiştir. İlgili gündem maddesinde ek olarak, M/V Kenan Mete’nin8 kaptanının 2021 yılı Haziran ayı sonlarında ülkesine geri gönderildiği, ancak kendisi ve diğer mürettebatın ödenmemiş ücretlerinin şu ana kadar ödenmediği de bildirilmiştir.

Komite, Üye Devletlere, limanlarında veya kendi bayraklarını taşıyan gemilerde meydana gelen terk edilme olaylarının veri tabanına bildirilmesi ve 2014 değişiklikleri9 de dahil olmak üzere Denizcilik Çalışma Sözleşmesi’nin - Maritime Labour Convention (MLC, 2006) daha fazla ülke tarafından onaylanması ile etkin bir şekilde uygulanması konularında teşvikte bulunmuştur. Komite tarafından ayrıca Üye Devletlere, terk edilme durumlarında mali güvence sağlanmasına ilişkin ilgili kararlar (A.930(2210 )), gemi adamlarının karşılaştığı zorlukları ele almak için sağlanan uluslararası iş birliği (A/75/1711 ) ve önerilen mürettebat değişiklik protokolleri (MSC.1/Circ.1636/Rev.12 ) hatırlatılmıştır. Üye Devletler, devam eden mürettebat değişikliği krizine yardımcı olmaya teşvik edilmiştir.

Komite, liman ve bayrak devleti makamları için yasal çerçeveyi, temel ilke ve sorumluluklar ile süreç hakkındaki prosedürleri kapsayacak şekilde kılavuzları daha da geliştirmek için bir muhaberat grubu kurmuştur.

Komite, gemi adamlarının sorunları ile denizcilikte insan unsurunu ele almak için ILO-IMO üçlü Çalışma Grubunun kurulmasına yönelik taslağın IMO Konseyi tarafından onaylandığını kaydetmiştir. ILO, grubun kurulmasına yönelik tavsiyenin 2006 yılında kabul edilen MLC’nin 13. maddesine dayanarak Özel Üçlü Komite-Special Tripartite Committee (STC) üyeleri tarafından ILO Yönetim Kurulunun 343. oturumuna yahut alternatif olarak Mayıs 2022’de gerçekleştirilecek 344. oturumuna sunulması gerektiğini tavsiye etmiştir13 . ILO’nun toplanmasının ardından, çalışma grubunun 2022’de toplanması beklenmektedir14 .