Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Reklamda Başkasına Ait Tescilli Markanın Kullanımının Tükenme İlkesi Açısından Değerlendirilmesi

Assessment of the Use of Trademark Registered to Another Person in an Advertisement According to Exhaustion Principle

Dilek ŞAHİNCİ

Markalaşma, hem gelişmiş hem de gelişmekte olan ülke firmaları için yerel ve dünya pazarlarında yer edinebilmeleri ve ticaret hacmini arttırmaları bakımından çok önemli bir unsur haline gelmiştir. Kalıcı bir marka değeri yaratmak, son derece zor ve firmaların ciddi mali yatırımlar yaptıkları önemli bir konudur.

Firmalar, büyük maliyetlerle oluşturdukları ve ciddi bir değer kattıkları markalarının üçüncü kişiler tarafından, kendi belirledikleri stratejiler dışında reklamının yapılmasını veya kendi belirledikleri alanlar dışında satılmasını istememektedirler.Ancak marka hakkı sahibine, tescilli marka ile ilgili sınırsız tekel hakkı tanınması, serbest piyasa gereklerine aykırı, ticareti olumsuz yönde etkileyecek durumların varlığına sebebiyet verecektir.Bu nedenle ortaya çıkmış bulunan, marka hakkının tüketilmesi ilkesi, marka hakkının sınırlarını oluşturmaktadır.Marka sahibinin, markasını taşıyan malını Türkiye’de piyasaya bir kez sunduktan sonra; bu malın, hukuka uygun şekilde temin etmiş olan üçüncü kişilerce piyasaya tekrar arzını, el değiştirmesini, ikinci el satışlarını, reklamını ve başkaca dağıtım faaliyetlerini engelleme hakkı bulunmamaktadır.

Marka, Reklam, Marka Hakkının Tüketilmesi, Haksız Rekabet, Reklam Yoluyla Marka Hakkına Tecavüz.

Branding becomes very important factor for developed and developing country companies with regard to get share from local and global markets and increase their trade volume. Creating a perpetual brand value is highly difficult and important issue that companies required to make significant financial investments.

Companies who created the brand in the expense of big costs and added substantial value on it doesn’t want that third party persons advertise their brands apart from the strategies determined by themselves or sell it in fields other that they determined. But entitling unlimited monopoly right to trademark owner on the registered trademark is against the free market requirements and would cause to negative situations which effects the trade.The exhaustion of the trademark right principle which is arisen due to this reason is making trademark rights limits.Trademark owner, after putting the commodity bearing his trademark on the market once in Turkey, doesn’t have the right to prevent the supply of legally procured goods to the market, change hands, second hand sales, advertisements and other distribution activities.

Trademark, Advertisement, Exhaustion of Trademark Right, Unfair Competition, Trademark Infringement Through Advertisement.

GİRİŞ

Günümüzün rekabetçi pazar koşullarında, hangi sektör olursa olsun bir firmanın varlığını sürdürebilmesi ürünlerinin ya da hizmetlerinin markalaşma başarısıyla değerlendirilmektedir.

Marka, firmalar için artık eskiden olduğundan çok daha fazlasını ifade etmektedir. Marka, tüketici ile marka sahibi firma arasındaki ilişkilerin odak noktasıdır. Marka olmak, ticari hayatta başarıya ulaşmak açısından artık bir zorunluluk halini almıştır. Bu nedenle de markalaşma çalışmaları çok büyük önem arz etmektedir.

Firmalar ticari hayatta başarıyı yakalayabilmek için öncelikle fark yaratacak, tüketici tarafından ilgi ile karşılanacak, akılda kalacak bir marka yaratmak, daha sonra yarattığı markayı en doğru şekilde konumlandırmak ve sonuç olarak başarılı stratejiler ile markasını yönetmek, ileriye taşımak zorundadır.