Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Alan Adını Düzenleyen Türk İkincil Mevzuatının Değerlendirilmesi

A Study on Turkish Secondary Legislation Arranging Domain Name

Sefer OĞUZ

Kanunkoyucu, Elektronik Haberleşme Kanunu (EHK) m. 6 ve m. 35 hükümleriyle, Ulaştırma Bakanlığı ile Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na (Kurum) “tr.” uzantılı alan adları konusunda düzenleme yapma yetkisi tanımıştır. Ulaştırma Bakanlığı, Alan Adları Yönetmeliğini (İAAY); Kurum ise İnternet Alan Adları Tebliği (İAAT) ile İnternet Alan Adları Uyuşmazlık Çözüm Mekanizması Tebliğini (İAAUÇMT) yayımlamıştır. Bu ikincil mevzuat düzenlemeleriyle; alan adı tahsisinin yönetilmesi, konu olabileceği hukuki işlemler, bunları yönetecek kuruluşların nitelikleri belirlenmiş, ihtilafların çözüm usulü ve bu konuda görev verilebilecek kuruluşlar ile hakemlerin nitelikleri tespit edilmiştir

Alan Adı, Kural Koyma Tekniği, Alan Adı Kayıt Kuruluşları, Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Mekanizması, Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Hizmet Sağlayıcısı.

Law-maker gave the authority to make a rule about domain name with .tr extension to Ministry of Communication and Information and Communication Technologies Authority with Article 6 and 35 of Electronic Communication Act. Ministry of Communication issued “Communiqué on Domain Name” and Information and Communication Technologies Authority issued “Communiqué on Domain Name” and “Communiqué on Internet Domain Name Dispute Resolution Mechanism” in the Official Gazette. With these secondary legislative regulations; management of the domain name registration, related legal transactions, qualifications of the organizations ruling are determined and settlement methods and the qualifications of competent authorities and the arbitrators are defined.

Domain Name, Technique to Make a Rule, Domain Name Registry Organization, Alternative Dispute Resolution Procedure, Alternative Dispute Resolution Service Provider. 

I. GENEL BİLGİLER

Elektronik ticaret (e-ticaret) günümüzdeki büyüme trendi ve artan hacmi ile geleneksel ticaret yöntemlerine meydan okumaktadır. Geleneksel yöntemlere göre yapılan ticaret ile e-ticaret vasıtasıyla yapılan ticaret kıyaslandığında e-ticaret yönteminde yönetim ve iletişim giderlerinden daha fazla tasarruf edilebilmektedir. Bu nedenle, tüketiciye daha rekabetçi fiyatlarda mal veya hizmet sunulabilmektedir. Ayrıca, kanunkoyucunun e-ticaret yönteminde tüketiciye daha güçlü bir koruma bahşettiği söylenebilir. Bu kapsamda, tüketici 14 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir2. Öte yandan, e-ticaret müşteri kitlesi elektronik araçları kullanabilen ve kapıda ödeme seçeneği dışında ödeme için bir finans kurumunun da müşterisi olması gerekmektedir. Bu yönden bakıldığında e-ticaret toplumun daha eğitimli kesiminin tercih ettiği bir yöntem olarak ortaya çıkmaktadır.

E-ticaretin geleneksel yöntemlerden ayrılan vasıtalarla yapılmasındaki gelişmeler bu yöntemin özelliklerine uygun ayrı bir hukuki düzenleme yapılması ihtiyacını da ortaya koymaktadır. Bu düzenlemelerden oluşan kurallar bütünü ise “Elektronik Ticaret Hukuku” olarak anılmaktadır. Öncelikle “Elektronik Ticaret Hukuku” kavramı konusunda kısa bilgi verdikten sonra alan adlarının e-ticarette yerini tespit etmek gerekir. Elektronik ticaret, elektronik iletişim vasıtaları kullanılarak kurulan mesafeli sözleşmelere dayanılarak yapılan ticari faaliyeti, elektronik ticaret hukuku ise, bu ticari faaliyeti düzenleyen kurallar bütününü ifade eder. Bu kapsamda alan adları, geleneksel ticarette tanıtma vasıtası olarak kullanılan marka, ticaret unvanı, işletme adı ve tanıtma işaretlerinin görevini internet ortamında tek başına üstlenmekte ve ifa etmektedir. Bu yönüyle alan adlarında iletişim fonksiyonunun, geleneksel ticarette kullanılan tanıtma işaretlerine göre daha fazla öne çıktığı söylenebilir. Bu itibarla, alan adları e-ticaret yönteminde en önemli tanıtma aracı olduğu söylenebilir.

Alan adlarının e-ticarette önemi, bu tanıtma işaretinin rakipsiz olmasından kaynaklanmaktadır. Buna göre, alan adı kişi, mal veya hizmet ya da organizasyon ile internet kullanıcıları vasıtasıyla düşünsel bağ kurarlar. Bu nedenle, alan adının diğer tanıtma vasıtalarına nazaran daha güçlü iletişim fonksiyonuna sahip olduğu söylenebilir.