Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Yargı Kararları Işığında Bir İhale İptal Sebebi Olarak “Yaklaşık Maliyetin Yeniden Hesaplanması”

Recounting of Approximate Cost as a Cancellation of Procurement Procuders in the Light of Case-Law

Volkan SAMADİ


4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 39’uncu maddesinde yer alan düzenleme uyarınca, ihale komisyonunun kararı üzerine, idareye, verilen bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etme yetkisi tanınmış bulunmaktadır. Ancak; idare, kendisine tanınan bu iptal yetkisini kullanırken, iptal kararını ihalenin iptalini gerektirecek makul ve meşru sebeplere dayandırarak kullanmak mecburiyetindedir. Bu çalışmada, bir ihalenin en önemli kalemlerinden biri olan yaklaşık maliyete ilişkin ortaya çıkacak değişikliklerin hangi hallerde ihalenin iptali açısından makul ve meşru bir sebep sayılacağı konuya ilişkin yargı kararları irdelenmek suretiyle incelenecektir. 

Kamu İhale Hukuku, İhale İptali, Yaklaşık Maliyet, Sınır Değer, Aşırı Düşük Teklif, Hukuki Güvenlik, Düzenli İdare, Kamu Kaynaklarının Etkin Kullanılması. 

In accordance with the Article 39 of Public Procurement Code no.4734, the administration has the competence to cancel the public procurement process. However the administration is obliged to exercise this competence as basing on reasonable and legitimate grounds. In this study, we will examine in which conditions counting of approximate cost shall be accepted as a reasonable and legitimate ground for cancellation of public procurement process by means of probing the case law. 

Cancellation of Procurement Procedures, Approximate Cost, Limite Value, Legal Certainity, Efficient Usage of Public Funding.

I. GİRİŞ

Bir hukuk devletinde, hukuk kurallarını değiştirme yetkisine sahip olan makamların hukuk kurallarını değiştirme yetkileri sınırsız değildir. Bu itibarla; hukuk kurallarında sık sık değişiklik yapılarak hukuki istikrarı ve belirliliği yok eden kurallar ihdas edilmemesi, geçmişe sari kuralların kazanılmış haklara dokunmadan bireylerin temel haklarının ve özgürlüklerinin güvence altına alınması gereği hukuki güvenirlik ilkesinin en temel gereğidir1.

Hukuk devletinin temellerinden biri olan devlet faaliyetlerinin, idare edilenlerce önceden belli ölçüde öngörülebilir olması gereğinin, idarenin faaliyetleri alanındaki yansıması açısından idarenin faaliyetlerinin de belli ölçüde belirli, yani idare edilenlerce öngörülebilir olması gerekmektedir. İdare, kanunların kendisine belli bir serbesti tanıyarak takdir yetkisi vermesi durumlarında da tamamen serbest ve keyfi hareket etme imkânına sahip değildir. Tam tersine idare, belli bir serbestiye sahip olduğu konularda da, objektif bir biçimde düzenleme yoluna gitmek veya sürekli uygulamaları ile hukuki istikrarı tesis etmek ve buna uymak zorundadır. Buna düzenli idare ilkesi denmektedir2.

Hukuki güvenlik ve idari istikrar ilkelerinin kamu ihale hukukuna yansıması olarak, idareyi ihaleye ilişkin işlem tesis etmeye sevk nedenlerin, söz konusu işlemin tesisi açısından makul ve meşru nedenleri olması gerekmektedir. Bu itibarla; Kamu İhale Kanununun 39’uncu maddesinde, bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptal edilmesi hususunda ihaleyi gerçekleştiren idareye tanınan yetki, sınırsız değildir. İhale makamı, kendisine tanınan bu yetkiyi kullanırken ihalenin iptali açısından makul ve meşru sebeplere dayanmak zorundadır3.