Tbmm’nin ve Anayasa Mahkemesinin Ortak Çelişkisi: Üst Üste İki Dönemden Fazla Seçilme Yasağı
Remzi ÖZMEN
Meclisin, meslek kuruluşlarında yönetici olarak seçilmeyi üst üste iki dönemle sınırlama çabası oldukça tartışmalı ve karmaşık bir süreci de beraberinde getirdi ve bu tartışmalı ve karmaşık süreç, daha da anlaşılmaz bir biçimde sürüyor. Anayasa Mahkemesinin bu konuda verdiği kararlar da bu tartışmayı ve karmaşayı iyice içinden çıkılmaz duruma getirdi.
I. BARO BAŞKANLARINA GETİRİLEN İKİ DÖNEMDEN FAZLA SEÇİLEMEME YASAĞININ KALDIRILMASI
Her şey, 19.3.1969 tarihli ve 1136 sayılı Avukatlık Kanununun “III- Baro başkanlığı / Seçim ve seçim dönemi bitmeden ayrılma” başlıklı 96’ncı maddesine, 2.5.2001 tarihli ve 4667 sayılı Yasanın 56’ncı maddesiyle eklenen “Ancak, görev süresi iki dönemden fazla olamaz.” hükmünü içeren tümcenin 29.6.2006 tarihli ve 5533 sayılı Yasanın 1’inci maddesiyle yürürlükten kaldırılmasıyla başladı.
“Ancak, görev süresi iki dönemden fazla olamaz” hükmünü yürürlükten kaldıran 5533 sayılı Yasanın gerekçesinde “5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanununun 54. maddesinin 1. fıkrasında yer alan “Başkanlık ve genel başkanlık görevini üst üste iki dönem yapanlar bir seçim dönemi geçmedikçe tekrar başkan seçilemezler” tümcesinin Anayasa Mahkemesince iptali örnek gösterilmiş ve “avukatların özgür iradeleriyle gerçekleştirilen demokratik seçim sonucunda göreve getirilen Baro Başkanlarının görev süresinin nedensiz sınırlandırılmasının ortadan kaldırılması amaçlanmıştır.” deniliyordu; üstelik kanun teklifini muhalefet milletvekilleri vermişti.