Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Rekabet Hukuku’nda Fiyatlandırma Politikaları

Dilara BAYDAR

Avrupa Birliği rekabet düzenlemeleri çerçevesinde Kurucu Antlaşma’nın 82’nci maddesi kapsamında yer alan çoğu vaka hakim durumda bulunan firmaların izledikleri fiyat politikalarına ilişkindir. Hakim durumda bulunan teşebbüslerin en büyük sorunlarından biri, uygulayacakları fiyat politikasının söz konusu maddede belirtildiği şekliyle hakim durumun kötüye kullanılması tarzında bir değerlendirmeye açık olmasıdır. Bu bağlamda adil olmayan tarzda satış ve alış fiyatlarının uygulanması 82’nci maddenin (a) fıkrası ile yasaklanmıştır.

Sağlayıcı firmalar açısından aşırı fiyatlandırma adil olmayan tarzda fiyat politikasına örnek teşkil etmektedir. Ancak, aşırı fiyatlandırma bazı hallerde rekabeti kısıtlayıcı değil, tam aksine ilgili ürün pazarına farklı rakip firmaları çekerek rekabeti güçlendirici bir etkiye de sahip olabilir. Fakat, pazara giriş engellerinin varlığı halinde Rekabet Otoriteleri fiyat regülasyonu yapmak için harekete geçebilirler. Bu konuda Avrupa Komisyonu genel olarak yüksek fiyatlandırmaya müdahale etmenin serbest pazarda gelişmeyi ve yatırımların gerçekleşmesini engelleyebilecek bir durum olduğunu düşünmekte olup, bu şekilde fiyat regülasyonu yapmayı doğru bulmamaktadır. Fiyat regülasyonu genellikle, hakim durumun kötüye kullanıldığı durumlarda yapılır. Komisyon bu duruma 1994 tarihinde yayımladığı Rekabet Raporunda ayrıntılı şekilde değinmekte ve şunları ifade etmektedir:

“Hakim durumun varlığı rekabet kurallarına ters bir durum oluşturmaz. Tüketiciler, hakim durumda bulunan bir teşebbüs tarafından uygulanabilecek yüksek fiyatlandırmadan etkileneceklerdir, oysa ki etkin rekabetin olduğu bir pazarda böyle bir durumla karşılaşmayacaklardır. Aşırı fiyatlandırmanın nedenlerini bulmak çok zor olup bu konuda Komisyon, fiyatlara müdahale etmek yerine hakim durumda olup bu durumunu korumaya çalışan ilgili teşebbüsün pazara etkin rekabeti getirebilecek nitelikteki diğer rakip teşebbüsler ya da pazara yeni girmiş olan firmalara karşı hareketlerini incelemeyi tercih etmektedir”.